Przejdź do głównej zawartości

Statut


-->


S T A T U T

PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO

KAJTEK”

W NIECHANOWIE




Rozdział I
Postanowienia ogólne


§1

  1. Przedszkole Samorządowe „Kajtek” jest przedszkolem publicznym.
  1. Siedziba Przedszkola znajduje się w Niechanowie przy ul. Ogrodowej 4.
  1. Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina Niechanowo.
  1. Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje Wielkopolski Kurator Oświaty.
  1. Nazwa używana przez Przedszkole w pełnym brzmieniu:
Przedszkole Samorządowe „Kajtek”
ul. Ogrodowa 4
62-220 Niechanowo
Na pieczątkach może być używany skrót nazwy
Przedszkole „Kajtek”
  1. Dane kontaktowe:
Tel/fax - 61 427-20-26
e-mail - kajtek.niechanowo@wp.pl

  1. Przedszkole działa na podstawie:
  • Ustawy z 7 września 1991r. o systemie oświaty (DzU 2004 nr 256, poz. 2572 ze zm.) i rozporządzeń wykonawczych do tej Ustawy
  • Orzeczenia organizacyjnego z dn. 22.03.1985r.
  • Niniejszego Statutu.


CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

§ 2
Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz
w aktach wykonawczych do ustawy.

  1. Cele przedszkola.
  1. Przedszkole pełni w równym stopniu funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych. Tworzy warunki do budowania tożsamości narodowej i umożliwia podtrzymanie tożsamości religijnej. Pełni także funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze rodziców.
  1. Celem nadrzędnym edukacji przedszkolnej jest wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w zależności od ich indywidualnych potrzeb i możliwości, zmierzające do osiągnięcia stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
  1. Cele szczegółowe przedszkola:
    1. wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
    1. budowania systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe,
    1. kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,
    1. rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
    1. stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
    1. troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,
    1. budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,
    1. wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
    1. kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,
    1. zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości
      i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
    1. Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzenie ich świadomości i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych, a w przypadku dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym – rozwijanie świadomości istnienia odmienności językowej i kulturowej.
    1. W przedszkolach umożliwiających dzieciom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym, o którym mowa w ustawie z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. Nr 17 poz. 141 z późn. zm.) podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej – przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem mniejszości narodowej i etnicznej lub językiem regionalnym poprzez rozbudzenie ich świadomości narodowej, etnicznej i językowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego na dalszych etapach edukacyjnych


  1. Zadania przedszkola

  1. Zapewnienie opieki, wychowania i nauki w atmosferze akceptacji
i bezpieczeństwa,
  1. Zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu
w przedszkolu,
  1. Organizowanie pracy z dziećmi zgodnie z zasadami higieny pracy, nauki
i wypoczynku oraz prawidłowościami psychologii rozwojowej dzieci,
  1. Dostosowanie treści, metod i form pracy dydaktycznej, wychowawczej
i opiekuńczej do możliwości rozwojowych dziecka,
  1. Organizowanie i udzielanie pomocy pedagogiczno – psychologicznej,
  2. Organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi w zakresie dopuszczonym
możliwościami techniczno – lokalowymi i organizacyjnymi przedszkola,
  1. Pomoc dzieciom z rodzin będących w trudnej sytuacji życiowej i materialnej,
  2. Informowanie rodziców na bieżąco o postępach dziecka,
  3. Uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunków i zakresu zadań realizowanych przez
przedszkole.
  1. Respektowanie zasad nauk pedagogicznych, przepisów prawa, a także zobowiązań wynikających z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r.


  1. Zadania, o których mowa w ust. 2 realizowane są we współpracy z:
  1. rodzicami;
  2. nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola;
  3. poradnią psychologiczno-pedagogiczną;
  4. innymi przedszkolami i placówkami;
  5. podmiotami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.

  1. Przedszkole organizuje i udziela dzieciom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci, wynikających w szczególności:
    1. z niepełnosprawności;
    2. z niedostosowania społecznego;
    3. z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
    4. ze szczególnych uzdolnień;
    5. ze specyficznych trudności w uczeniu się;
    6. z zaburzeń komunikacji językowej;
    7. z choroby przewlekłej;
    8. z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
    9. z niepowodzeń edukacyjnych;
    10. z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
    11. z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
  3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.
  4. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
  5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
  6. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholog, pedagog, logopeda, doradca zawodowy i terapeuta pedagogiczny.
  7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1) rodzicami dzieci;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy:
1) dziecka;
2) rodziców dziecka;
3) dyrektora przedszkola;
4) nauczyciela lub specjalisty prowadzącego zajęcia z dzieckiem;
5) pielęgniarki;
6) poradni psychologiczno-pedagogicznej;
7) asystenta edukacji romskiej;
8) pomocy nauczyciela;
9) pracownika socjalnego;
10) asystenta rodziny;
11) kuratora sądowego.
  1. W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formie:
  1. zajęć rozwijających uzdolnienia;
  2. zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
  3. porad i konsultacji
  1. W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci
    i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
  2. Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla dzieci szczególnie uzdolnionych oraz prowadzi się przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8.
  3. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla dzieci z zaburzeniami
    i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5.
  4. Zajęcia logopedyczne organizuje się dla dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 4.
  5. Zajęcia socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla dzieci z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10.
  6. Godzina zajęć rozwijających uzdolnienia trwa 45 minut, a godzina zajęć specjalistycznych - 60 minut.
  7. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć specjalistycznych w czasie krótszym niż 60 minut, z zachowaniem ustalonego dla dziecka łącznego tygodniowego czasu tych zajęć.
  8. Zajęcia rozwijające uzdolnienia oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele
    i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć.
  9. Udział dziecka w zajęciach specjalistycznych trwa do czasu złagodzenia albo wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia dziecka daną formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  10. Porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia prowadzą nauczyciele i specjaliści.
  11. Nauczyciele oraz specjaliści rozpoznają odpowiednio indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne dzieci, w tym ich zainteresowania i uzdolnienia.
  12. Nauczyciele oraz specjaliści prowadzą w szczególności - obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).
  13. W przypadku stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, odpowiednio nauczyciel lub specjalista niezwłocznie udzielają dziecku tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem i informują o tym dyrektora przedszkola.
  14. Dyrektor przedszkola informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy
    z dzieckiem - jeżeli stwierdzi taką potrzebę.
  15. W przypadku stwierdzenia przez dyrektora przedszkola, że konieczne jest objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną, dyrektor planuje i koordynuje udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane. Podczas planowania i koordynowania udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia się wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  16. Wymiar godzin poszczególnych form udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej ustala dyrektor przedszkola, biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form.
  17. Dyrektor przedszkola może wyznaczyć inną osobę niż nauczyciel,\ lub on sam do planowania i koordynowania udzielania pomocy.
  18. Dyrektor przedszkola planując udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracuje z rodzicami dziecka oraz - w zależności od potrzeb - z innymi nauczycielami i specjalistami, prowadzącymi zajęcia z dzieckiem, poradnią.
  19. W przypadku gdy dziecko było objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, dyrektor przedszkola planując udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uwzględnia wnioski dotyczące dalszej pracy
    z dzieckiem, zawarte w dokumentacji.
  20. W przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, form udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane, jest zadaniem zespołu.
Do zadań nauczycieli, wychowawców i specjalistów tworzących Zespół należy w szczególności:
    • rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci, w tym predyspozycji i uzdolnień,
    • określenie form i sposobów udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do dokonanego rozpoznania,
    • dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy udzielanej dzieciom, w tym efektywności prowadzonych zajęć specjalistycznych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i innych zajęć, stosownie do potrzeb,
    • przedstawienie wniosków i zaleceń do dalszej pracy z dzieckiem,
    • opracowywanie i wdrażanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci niepełnosprawnych,
    • opracowanie i wdrażanie planów działań wspierających dzieci, mających opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
    • podejmowanie działań wychowawczych i opiekuńczych, w tym rozwiązywanie problemów wychowawczych,
    • organizowanie, koordynowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla wychowanków, ich rodziców i nauczycieli,
    • podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych wobec wychowanków, rodziców i nauczycieli,
    • wspieranie rodziców w innych działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci,
    • współpracowanie z instytucjami wspierającymi planowanie i realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  1. Nauczyciele i specjaliści udzielający dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzą dokumentację zgodnie z przepisami.
  2. O ustalonych dla dziecka formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor przedszkola informuje pisemnie rodziców dziecka.
  3. Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu należy w szczególności:
    1. prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron dzieci;
    2. diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju dzieci;
    3. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
    4. podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
    5. minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku;
    6. inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych
      w sytuacjach kryzysowych;
    7. pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;
    8. wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  4. Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności:
    1. diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych
      w celu ustalenia stanu mowy dzieci;
    2. prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci
      i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
    3. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci;
    4. wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  5. Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy
    psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu zapewniają poradnie oraz placówki doskonalenia nauczycieli.

  6. Sposób realizacji zadań przedszkola odbywa się poprzez odpowiedni dobór treści, metod i organizację pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej, uwzględniający potrzeby i możliwości rozwojowe dziecka, w szczególności:
  1. stosowanie zadań dla dzieci w sytuacjach naturalnych,
  2. wykorzystanie systemu ofert edukacyjnych,
  3. organizowanie zajęć o atrakcyjnych dla dzieci treściach z zastosowaniem różnorodnych, w miarę możliwości nowatorskich, form i metod pracy,
  4. stawianie zadań dostosowanych do rzeczywistych potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci,
  5. organizowanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających nawiązywaniu przez dzieci różnorodnych kontaktów społecznych oraz wyrażania własnych emocji, myśli i wiedzy w różnorodnej twórczości własnej – werbalnej, plastycznej, ruchowej, muzycznej,
  6. ukazanie dzieciom piękna języka ojczystego oraz bogactwa kultury i tradycji narodowej i regionalnej,
  7. upowszechnianie wiedzy ekologicznej wśród dzieci oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagadnień ochrony środowiska,
  8. upowszechnienie wiedzy o ruchu drogowym wśród dzieci oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemu bezpieczeństwa i zasad poruszania się po drodze,
  9. organizowanie nauki religii na indywidualne życzenie rodziców, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.

  1. Przedszkole organizuje współpracę z rodzicami w celu jednolitego oddziaływania wychowawczego, w szczególności:
  1. systematyczne informuje rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu,
  2. zapoznaje rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włącza ich do kształtowania u dziecka określonych tam wiadomości i umiejętności,
  3. informuje rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włącza ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają,
  4. zachęca rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola, np. wspólne organizowanie wydarzeń, w których biorą udział dzieci.

  1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy, a także z wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych, poprzez organizowanie przez nauczycieli pracy z całą grupą dzieci, zespołowo lub indywidualnie, w oparciu o podstawy programowe wychowania przedszkolnego, stosując zróżnicowane metody i formy pracy
    z dzieckiem zaczerpnięte z różnorodnych koncepcji pedagogicznych.

  1. Zakres i sposób wykonywania zadań opiekuńczych przedszkola:
  1. opiekę nad dziećmi w trakcie całego ich pobytu w przedszkolu sprawują nauczyciele, w wyjątkowych sytuacjach krótkotrwałą opiekę nad dziećmi może sprawować inny pracownik przedszkola.
  2. rozkład dnia w przedszkolu uwzględnia równomierne rozłożenie zajęć w ciągu całego dnia i ich różnorodność, w tym pobyt na świeżym powietrzu,
  3. dzieci mają zapewniony codzienny odpoczynek w określonej formie: dzieci młodsze –leżakowanie, dzieci starsze – zajęcia relaksacyjne i wyciszające,
  4. zapewnia się codzienny pobyt na świeżym powietrzu, o ile pozwalają na to warunki pogodowe,
  5. sale zajęć posiadają właściwą powierzchnię, oświetlenie, wentylację i ogrzewanie oraz:
    1. w salach zajęć zapewnia się temperaturę co najmniej 18º C, w przypadku niższej temperatury, dyrektor przedszkola zawiesza zajęcia na czas oznaczony i powiadamia o tym organ prowadzący,
    2. dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia, jeśli temperatura zewnętrzna, mierzona o godz. 21.00 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi - 15ºC lub jest niższa a także w przypadku wystąpienia na danym terenie zdarzeń, które mogą zagrozić zdrowiu dzieci,
    3. stoliki, krzesełka i wyposażenie sal dostosowane są do wzrostu dzieci
      i rodzaju ich działalności
  1. dzieci korzystają z posiłków przygotowanych w przedszkolu, zgodnie z normami żywieniowymi i estetycznie podanych; Przedszkole nie prowadzi specjalistycznych diet.
  2. wobec wychowanków na terenie placówki nie są stosowane żadne zabiegi medyczne oraz nie podaje się żadnych leków z uwagi na brak profesjonalnej opieki medycznej,
  3. w przypadku choroby zakaźnej dziecka rodzice zobowiązani są do powiadomienia o tym nauczycielki lub dyrektora placówki.
  4. rodzice zobowiązani są do przyprowadzania tylko zdrowego dziecka, w przypadku otrzymania informacji o chorobie dziecka w trakcie jego pobytu
    w przedszkolu do niezwłocznego odebrania dziecka.


  1. Zasady sprawowania opieki w czasie zajęć poza terenem przedszkola:

  1. w trakcie zajęć poza terenem przedszkola opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel wraz z osobą wspomagającą, którą może być inny pracownik przedszkola lub rodzic.
    Na 1 osobę dorosłą może przypadać maksymalnie 15 dzieci z zastrzeżeniem, iż zawsze musi być nie mniej niż 2 opiekunów,
  2. osobą uprawnioną do prowadzenia wycieczki dydaktycznej, krajoznawczej i rekreacyjnej (spaceru) jest nauczyciel,
  3. każda wycieczka jest organizowana zgodnie z ogólnym regulaminem wycieczek
    i spacerów obowiązującym w przedszkolu, (załącznik nr 1)
  4. z w/w regulaminem są zapoznani rodzice (opiekunowie); każdorazowo, bezpośrednio przed wycieczką, regulamin omawiany jest z dziećmi w niej uczestniczącymi,
  5. każda wycieczka musi być zgłoszona na druku „karta wycieczki”,
  6. w trakcie wyjść dzieci poza teren przedszkola nauczyciel zobowiązany jest do ścisłego przestrzegania przepisów o ruchu drogowym i zapoznawania z nimi dzieci przed wyjściem w teren,
  7. przed każdym wyjściem do ogrodu przedszkolnego teren musi być sprawdzony przez nauczyciela lub innego pracownika przedszkola, wyznaczonego przez dyrektora,
  8. jeśli miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia, lub stan znajdujących się na nim urządzeń technicznych może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel obowiązany jest nie dopuścić do zajęć lub przerwać je wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia oraz powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora przedszkola,
  9. teren zabaw wokół budynku przedszkola jest ogrodzony.
  1. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki do zabawy, nauki i wypoczynku. Szczegółowe zasady zapewniające dzieciom bezpieczeństwo w czasie pobytu w przedszkolu określa „Instrukcja dotycząca bezpieczeństwa i higieny podczas ich pobytu w przedszkolu”(załącznik nr 2).

  1. Jeżeli przerwa w działalności przedszkola trwa co najmniej dwa tygodnie, dyrektor dokonuje kontroli całego obiektu i terenu wokół niego pod kątem bezpieczeństwa.


  1. W razie nieszczęśliwego wypadku podczas pobytu dziecka w przedszkolu nauczycielka zobowiązana jest:

  1. udzielić pierwszej pomocy a w razie konieczności wezwać pogotowie ratunkowe, jednocześnie zapewniając opiekę pozostałym wychowankom.,
  2. powiadomić rodziców ( opiekunów ) dziecka,
  3. niezwłocznie powiadomić dyrektora przedszkola,
  4. o zaistniałym zdarzeniu poinformować nauczycielkę zmienniczkę,
  5. dyrektor jest zobowiązany powiadomić o wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty a w przypadku zbiorowego zatrucia zawiadamia niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.


  1. Dzieciom, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebna jest stała lub doraźna pomoc materialna, może być taka pomoc udzielona w następujący sposób:

  1. Dyrektor przedszkola może o taką pomoc wystąpić do właściwego dla miejsca zamieszkania dziecka, Ośrodka Pomocy Społecznej,
  2. o udzielenie pomocy zwraca się osobiście do OPS rodzic lub opiekun; dyrektor przedszkola zobowiązany jest w tym przypadku do udzielenia wszechstronnej informacji lub pomocy w załatwieniu sprawy.

  1. Dziecko musi być przyprowadzane i odbierane z przedszkola w godzinach określonych w umowie cywilno-prawnej.
  2. Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola oraz zasady postępowania w przypadku nieodebrania dziecka z przedszkola reguluje „Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola” (załącznik nr 3)



ORGANY PRZEDSZKOLA

§ 3

  1. Organami przedszkola są:
  1. Dyrektor przedszkola
  2. Rada Pedagogiczna
  3. Rada Rodziców
  1. Na wspólny wniosek Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców na terenie placówki może zostać utworzona Rada Przedszkola.
  2. Do szczegółowych kompetencji Dyrektora przedszkola należy:
  1. kierowanie bieżącą działalnością przedszkola i reprezentowanie jej na zewnątrz,
  2. dopuszczanie do realizacji w przedszkolu wybranych przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego,
  3. sprawowanie nadzoru pedagogicznego, dokonywanie oceny pracy nauczycieli i oceny ich dorobku zawodowego, w związku z uzyskiwaniem kolejnych stopni awansu zawodowego,
  4. nadawanie stopienia awansu nauczyciela kontraktowego,
  5. przedstawianie wyników i wniosków z nadzoru Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców,
  6. sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie warunków do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
  7. współpraca z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców,
  8. zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i w ich doskonaleniu zawodowym lub w podnoszeniu kwalifikacji,
  9. zapewnienie, w miarę możliwości, odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych,
  10. realizacja zadań zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej oraz z zarządzeniami organów nadzorujących przedszkole,
  11. wstrzymanie realizacji uchwał Rady Pedagogicznej, jeśli są one niezgodne z prawem oświatowym,
  12. przedstawienie do zaopiniowania projektu planu finansowego Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców,
  13. dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie, a także za administracyjną finansową i gospodarczą obsługę przedszkola,
  14. zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli i innych pracowników przedszkola,
  15. przyznawanie nagród i wymierzanie kar porządkowych pracownikom placówki,
  16. występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola.
  17. współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz z zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,

  1. Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
  2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
  3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
  4. Zasady funkcjonowania Rady Pedagogicznej określa regulamin jej działalności
    (załącznik nr 4)
  5. Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
  6. Zasady tworzenia Rady Rodziców określa Regulamin Rady Rodziców (załącznik nr 5)

  1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci uwzględniając prawo rodziców do:
  1. znajomości zadań wynikających z realizowanych podstaw programowych wychowania przedszkolnego, programu wychowania, rocznego planu pracy przedszkola i planów miesięcznych w danym oddziale,
  2. uzyskiwania rzetelnych informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju, osiąganych sukcesów i ewentualnych trudności,
  1. Współdziałanie z rodzicami realizowane jest w następujących formach:
  1. walne zebrania rodziców organizowane zgodnie z bieżącymi potrzebami, nie rzadziej jednak niż 2 razy w roku,
  2. zebrania na tematy wychowawcze lub poświęcone określonemu zagadnieniu z udziałem zaproszonych specjalistów wg inicjatywy rodziców,
  3. spotkania oddziałowe wg planu nauczycielek poszczególnych grup,
  4. dni otwarte i zajęcia otwarte dla rodziców,
  5. zajęcia pokazowe,
  6. spotkania indywidualne z wszystkimi nauczycielkami i dyrektorem w określonych terminach,
  7. wspólne imprezy dla dzieci i ich rodziny,
  8. redagowanie tablic informacyjnych dla rodziców na których przedstawiane są zadania realizowane z dziećmi w poszczególnych grupach jak i sprawy dotyczące wydarzeń i bieżącej pracy grupy,
  9. opracowanie pisemnej informacji dla rodziców na temat osiągnięć rozwojowych – analiza gotowości do nauki w szkole dziecka 5 letniego,
  10. wystawy prac dziecięcych,
  11. udostępnianie teczek kart pracy i prac plastycznych oraz dokumentacji z obserwacji diagnozy indywidualnego rozwoju ich dziecka,
  12. zapewnienie możliwości indywidualnego kontaktu z nauczycielem,
  13. organizowanie imprez i wycieczek wspólnych dla wychowanków i ich rodziców i rodzin.

  1. Organy przedszkola działają w ramach obowiązującego prawa:
  1. podstawową zasadą jest ugodowe rozwiązywanie konfliktów,
  2. rozwiązanie ustala się na drodze negocjacji pomiędzy stronami.
  3. sprawy sporne ostatecznie rozstrzyga dyrektor przedszkola.




ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA

§ 4

Statut przedszkola określa szczegółową organizację przedszkola z uwzględnieniem przepisów § 5 – § 10.
§ 5

  1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
  2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25.

§ 6

  1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz na podstawie programów wychowania przedszkolnego wybranych przez nauczycieli i dopuszczonych do użytku przez dyrektora.
  2. Nauczyciel może zaproponować program wychowania przedszkolnego opracowany samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami. Nauczyciel może również zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów) wraz z dokonanymi zmianami.
  3. Program wychowania przedszkolnego zaproponowany przez nauczyciela (nauczycieli) może zostać dopuszczony do użytku w danym przedszkolu, jeżeli spełnia kryteria określone w odrębnych przepisach, w tym jest zgodny z podstawą programową.
  4. Program dopuszcza do użytku w przedszkolu dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
  5. Dopuszczone przez dyrektora programy tworzą przedszkolny zestaw programów na dany rok szkolny.
  6. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
  7. Na realizację podstawy programowej przeznacza się nie mniej niż 5 godzin, przy czym:
  1. co najmniej 1/5 czasu należy przeznaczyć na zabawę swobodną
  2. co najmniej 1/5 na pobyt w ogrodzie, w parku, na boisku itp.
  3. najwyżej 1/5 czasu zajmują zajęcia dydaktyczne
  4. pozostały czas 2/5 nauczyciel może dowolnie zagospodarować.

  1. W przedszkolu prowadzone są zajęcia dodatkowe z języka angielskiego, rytmiki, tańca i logopedii. Zajęcia są w całości finansowane przez Urząd Gminy. Organizację zajęć dodatkowych, z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci, ustala dyrektor placówki.
  2. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, religii, zajęć rewalidacyjnych (jeśli takie są prowadzone), powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
  1. z dziećmi w wieku 3 do 4 lat – około 15 minut,
  2. z dziećmi w wieku 5 lat – około 30 minut.
  1. Przedszkole na życzenie rodziców może organizować naukę religii.
  2. Przedszkole może podejmować w razie potrzeby działania mające na celu podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości etnicznej dzieci pochodzenia np. romskiego oraz wspomagające edukację tych dzieci. Dyrektor przedszkola może zatrudnić asystenta edukacji romskiej w charakterze pomocy nauczyciela w przedszkolu. Zadaniem asystenta jest udzielanie dzieciom pochodzenia romskiego pomocy w kontaktach ze środowiskiem przedszkolnym, a także współdziałanie z ich rodzicami oraz z przedszkolem.
  3. Dopuszcza się możliwość przyjęcia do przedszkola dziecka z niewielkimi deficytami rozwojowymi lub upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, na podstawie opinii Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, jednakże pod warunkiem istnienia możliwości włączenia go do grupy dzieci zdrowych.
  4. Przedszkole prowadzi dokumentację przebiegu nauczania, działalności wychowawczej
    i opiekuńczej zgodnie z przepisami prawa oświatowego.
  5. Dla każdego oddziału przedszkole prowadzi dziennik zajęć przedszkola, w którym dokumentuje się przebieg pracy wychowawczo-dydaktycznej z wychowankami w danym roku szkolnym. Do dziennika zajęć przedszkola wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona wychowanków, daty i miejsca ich urodzenia, imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) i adresy ich zamieszkania, odnotowuje się obecność wychowanków na zajęciach. Fakt przeprowadzenia zajęć nauczyciel potwierdza podpisem.
  6. Przedszkole prowadzi dzienniki zajęć specjalistycznych, do których wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona wychowanków, indywidualny (grupowy) program pracy, tematy przeprowadzonych zajęć, obecność na zajęciach.
  7. Przedszkole dokumentuje zajęcia wspomagania i korygowania rozwoju. Arkusze zajęć zawierają indywidualny program, datę oraz rodzaj i cel zajęć, a także podpis nauczyciela.
  8. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza w Przedszkolu prowadzona jest w sposób planowy.
  9. Przed rozpoczęciem roku szkolnego dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną podejmuje decyzję o sposobie i formie planowania pracy placówki i oddziałów.
  10. Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej w oddziale odbywa się z uwzględnieniem indywidualnego rozwoju dziecka, potwierdzonego przeprowadzoną obserwacją.
  11. Sposób prowadzenia obserwacji i jej dokumentowania na każdy rok szkolny określa dyrektor w porozumieniu z rada pedagogiczną.
  1. W ostatnim roku pobytu dziecka w przedszkolu przeprowadza się analizę gotowości do nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). Celem tych badań jest zgromadzenie informacji, które mogą pomóc:
    1. rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać;
    2. nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej;
    3. pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej, w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  1. Diagnozę przeprowadza się na początku roku szkolnego za pomocą narzędzi wybranych przez radę pedagogiczną.

§ 7

  1. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
  1. 5 sal zajęć wyposażonych w niezbędne sprzęty i pomoce dydaktyczne, wraz
z łazienką dla dzieci,
  1. salę do zajęć gimnastycznych,
  2. szatnię
  3. pomieszczenia administracyjno-gospodarcze tj. gabinet dyrektora, biuro intendenta, łazienki, pokój nauczycielski, zaplecze gospodarcze (kuchnia, zmywalnia, magazyny),
  4. ogród przedszkolny z odpowiednim wyposażeniem.
  1. Przedszkole realizuje cele i zadania statutowe na bazie posiadanych pomieszczeń i terenów, wyposażenia i sprzętu, a także zgodnie z możliwościami finansowymi określonymi w budżecie placówki na dany rok budżetowy.

§ 8

  1. Organizacja pracy przedszkola oparta jest na projekcie organizacyjnym przedszkola na dany rok szkolny, opracowanym przez dyrektora w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, najpóźniej do 30 kwietnia poprzedniego roku szkolnego. Projekt ten jest zatwierdzany przez organ prowadzący przedszkole.
  2. W projekcie organizacyjnym określa się w szczególności:
  1. czas pracy placówki i poszczególnych oddziałów,
  2. liczbę pracowników pedagogicznych i administracyjno-obsługowych oraz ilość stanowisk kierowniczych,
  3. ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole,
  4. przydział godzin pracy dla poszczególnych pracowników oraz przydział godzin ponadwymiarowych stałych dla nauczycieli,
  5. organizację dodatkowych zajęć dla dzieci.

§ 9

  1. Organizację pracy przedszkola w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, z uwzględnieniem ram czasowych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i higieny pracy, możliwości organizacyjnych oraz oczekiwań rodziców (opiekunów prawnych).
  2. W Przedszkolu „Kajtek” obowiązuje następujący ramowy rozkład dnia:
  1. Ranek: zabawy dowolne, sytuacje edukacyjno-wychowawcze organizowane przez dzieci lub inspirowane przez nauczycielkę o charakterze indywidualnym lub w małych zespołach, zabawy poranne i ćwiczenia ruchowe, czynności samoobsługowe, śniadanie,
  2. Przedpołudnie: zajęcia dydaktyczne realizowane zgodnie z przyjętym programem wychowania przedszkolnego, zabawy tematyczne i dowolne, spacery i wycieczki, pobyt na świeżym powietrzu, czynności samoobsługowe, różne formy relaksu (ćwiczenia relaksacyjne i wyciszające)
  3. Popołudnie: kontynuowanie zajęć dydaktycznych, zajęcia dodatkowe, praca indywidualna z dziećmi ze szczególnym uwzględnieniem pracy z dzieckiem zdolnym oraz działań profilaktycznych, stymulujących, kompensacyjnych i korekcyjnych, wspólne zabawy ruchowe i ze śpiewem, swobodne działania dzieci, pobyt w ogrodzie przedszkolnym, obiad, zabawa dowolna.
  1. Nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem specyfiki oddziału, możliwości rozwojowych oraz potrzeb i zainteresowań dzieci z uwzględnieniem ram czasowych zalecanych w podstawie programowej.

§ 10

  1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem wakacyjnej przerwy (w sierpniu ) zatwierdzonej przez organ prowadzący w projekcie organizacyjnym na dany rok szkolny.
  2. Przedszkole pracuje w godzinach od 630 do 1530 zatwierdzonych przez organ prowadzący placówkę, na wniosek dyrektora przedszkola na dany rok szkolny. Dzienny czas pracy przedszkola uwzględnia:
  1. oczekiwania rodziców zgodnie z deklaracjami w kartach zgłoszeń dzieci do przedszkola,
  2. przepisy w sprawie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego w czasie nie krótszym niż 5 godzin.
  1. Przedszkole czynne jest pięć dni w tygodniu od poniedziałku do piątku 9 godzin dziennie. Harmonogram pracy poszczególnych oddziałów ustala dyrektor placówki.
  2. Termin przerwy wakacyjnej w pracy przedszkola zatwierdza organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i Rady Rodziców.
  3. W okresie wakacji (lipiec) przedszkole pełni dyżur, z którego mogą skorzystać rodzice po uprzednim zgłoszeniu. Zgłoszenia dziecka na dyżur dokonują rodzice w wyznaczonym przez dyrektora terminie.
  4. W okresie zmniejszonej frekwencji dzieci dyrektor może podjąć decyzję o zmniejszeniu liczby oddziałów.
  5. W czasie absencji nauczycieli, dyrektor może podjąć decyzję o łączeniu grup dziecięcych.
  6. Zarówno w sytuacji wymienionej w punktach 6 i 7, liczba dzieci po połączeniu oddziałów nie może przekroczyć 25 i opiekę nad nimi sprawuje zawsze nauczyciel.
  7. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego wyposażonego w urządzenia i przybory do zabaw i zajęć ruchowych, dostosowanych do wieku i możliwości rozwojowych dzieci. Jest to teren ogrodzony.
  8. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy codzienny pobyt dzieci w ogrodzie.
  9. Wszelkie sprawy dotyczące wychowanków, w tym sporne, należy zgłaszać wyłącznie u nauczycielki danego oddziału lub u dyrektora placówki, zawsze bez udziału dzieci.
  10. W ramach działalności żywieniowej przedszkole zapewnia:
    1. w oddziałach całodziennych 3 posiłki: śniadanie, obiad, podwieczorek, napoje w ciągu całego dnia
    2. dla dzieci realizujących podstawy programowe w ciągu 5 godzin przewiduje się 2 posiłki (śniadanie, obiad).

  1. Zasady wnoszenia opłat:
  1. opłata za przedszkole składa się z 2 części: opłaty za godziny pobytu zgodnie z umową cywilno-prawną oraz opłaty za żywienie,
  2. szczegółowe zasady naliczania, pobierania i zwracania opłat regulują uchwały Rady Gminy Niechanowo. Z przepisami tymi rodzice są szczegółowo zapoznawani na zebraniu organizacyjnym na początku każdego roku szkolnego.
  3. działalność żywieniowa przedszkola jest płatna w całości przez rodziców (opiekunów) dziecka i obejmuje wyłącznie koszt zakupionych produktów spożywczych,
  4. dzienna stawka żywieniowa ustalana jest przez dyrektora placówki w porozumieniu
    z organem prowadzącym. Jej wysokość uzależniona jest od cen artykułów spożywczych oraz norm żywieniowych, których stosowanie kontroluje się zgodnie z odrębnymi przepisami,
  5. rezygnację z pobytu dziecka w przedszkolu należy zgłaszać w formie pisemnej, w terminie do końca miesiąca w którym dziecko przestaje uczęszczać do przedszkola zgodnie z umową cywilno-prawną.
  6. opłata za przedszkole wpłacana jest w nieprzekraczalnym terminie do 10-go każdego miesiąca. Opłata pobierana jest „z góry” za dany miesiąc.
  7. w przypadku nieobecności dziecka od 3 dni przedszkole zwraca dzienną stawką żywieniową pomnożoną przez liczbę dni nieobecności.
  8. zaległość w opłatach za przedszkole wynosząca 2 okresy płatności jest podstawą do skreślenia dziecka z ewidencji dzieci uczęszczających do przedszkola,
  9. rodzice opłacają na początku każdego roku szkolnego, składkę ubezpieczeniową za dziecko. Wysokość sumy ubezpieczenia oraz jego wariant, wybierają rodzice w porozumieniu z dyrektorem na pierwszym zebraniu w danym roku szkolnym. W przypadku odmowy ubezpieczenia dziecka przez przedszkole, rodzic (opiekun) składa stosowne oświadczenie u dyrektora przedszkola,
  10. rodzice opłacają dodatkowo koszty imprez i wycieczek.



NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

§ 11

  1. Pracownikami przedszkola są:
  1. dyrektor,
  2. nauczyciele,
  3. pracownicy administracji,
  4. pracownicy obsługi.
  1. Liczbę pracowników na wniosek dyrektora, ustala organ prowadzący przedszkole
    w zależności od ilości dzieci, potrzeb i wymogów organizacyjnych placówki.
  2. Zasady zatrudniania, zwalniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa jest w ust. 1, określają odrębne przepisy.
  3. Pracownicy przedszkola wykorzystują urlop wypoczynkowy w czasie planowej wakacyjnej przerwy w pracy przedszkola. w wyjątkowych wypadkach urlop może być udzielony w innym terminie.
  4. Każdy pracownik zobowiązany jest do znajomości i stosowania przepisów BHP obowiązujących w placówkach oświatowych oraz zgodnie z tymi przepisami do poddawania się regularnie okresowym badaniom lekarskim i szkoleniom BHP.
  5. Każdy pracownik przedszkola jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci.
  6. Wszyscy pracownicy placówki zobowiązani są do zachowania tajemnicy służbowej
    w zakresie dotyczącym spraw wychowanków i wybranych aspektów działalności placówki.
  7. Wszyscy pracownicy winni dbać o dobre imię placówki, strzec jej mienia i szanować dobro społeczne.
  8. Nauczyciele:
  1. zadaniem nauczyciela jest prowadzenie prawidłowej merytorycznie i formalnie pracy wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej wśród wychowanków; szczegółowy zakres zadań nauczycieli określa § 13 ust. 4 niniejszego statutu,
  2. nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej
    i metodycznej ze strony dyrektora przedszkola, doradcy metodycznego oraz Rady Pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek
    i instytucji oświatowych i naukowych,
  3. nauczyciel jest odpowiedzialny za jakość swojej pracy dydaktycznej, wychowawczej
    i opiekuńczej oraz jest zobowiązany do jej analizowania, diagnozowania i samooceny,
  4. w przedszkolu jest zatrudniony nauczyciel logopeda, a do jego zadań i obowiązków należy:
    • prowadzenie badań kwalifikujących dzieci do terapii logopedycznej,
    • prowadzenie grupowej lub indywidualnej terapii i ćwiczeń korekcyjnych,
    • współpraca z nauczycielami,
    • współpraca z rodzicami dzieci, którym udzielana jest pomoc,
    • prowadzenie zeszytów ćwiczeń dla rodziców, dziennika zajęć
  1. przedszkole zatrudnia nauczyciela katechetę, który nauczanie religii prowadzi
    w oparciu o program opracowany i zatwierdzony przez władze Kościoła,
  2. wszyscy nauczyciele zatrudnieni są członkami Rady Pedagogicznej,
  3. nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z 6 czerwca 1997 r. – kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553 z późniejszymi zmianami).
  1. Pracownicy administracyjni:
  1. intendent,
  2. do obowiązków intendenta należy:
    1. zaopatrywanie przedszkola w żywność, środki nietrwałe i sprzęt,
    2. nadzorowanie sporządzania posiłków, wydzielania racji pokarmowych dla dzieci
      i personelu,
    3. sporządzanie (z kucharką i dyrektorem) jadłospisów,
    4. prowadzenie magazynu i dokumentacji magazynowej oraz raportów żywieniowych i ich analiza zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    5. sprawowanie opieki nad całością pomieszczeń i sprzętu w placówce,
    6. prowadzenie prac inwentaryzacyjnych,
    7. uczestnictwo w zebraniach ogólnych rodziców, naradach z personelem administracyjno – obsługowymi w razie konieczności w posiedzeniach organów przedszkola.

  1. Pracownicy obsługi:
  1. ilość etatów dla pracowników obsługi ustala organ prowadzący placówkę zgodnie z odrębnymi przepisami,
  2. pracownikami obsługi w przedszkolu są:
a) kucharka,
b) pomoc kuchenna,
c) pomoc oddziałowa,
d) robotnik wykwalifikowany/konserwator
  1. kucharka obowiązana jest:
  1. przyrządzać punktualnie zdrowe i higieniczne posiłki,
  2. przyjmować produkty z magazynu, kwitować ich odbiór w raportach żywieniowych i dbać o racjonalne ich zużycie,
  3. prowadzić magazyn podręczny,
  4. utrzymywać w stanie używalności powierzony sprzęt kuchenny i dbać o czystość pomieszczeń kuchennych,
  5. brać udział w ustalaniu jadłospisów,
  1. pomoc kuchenna obowiązana jest:
      1. pomagać kucharce w sporządzaniu posiłków,
      2. zmywać i utrzymywać w czystości kuchnię, sprzęt i naczynia kuchenne,
      3. wykonywać inne polecenia kucharki wynikające z bieżących potrzeb pracy w kuchni,
  1. pomoc oddziałowa obowiązana jest:
  1. spełniać czynności obsługowe i opiekuńcze w stosunku do wychowanków polecone przez nauczycielkę danego oddziału oraz inne wynikające z rozkładu czynności dzieci w ciągu dnia,
  2. utrzymywać czystość w przydzielonych pomieszczeniach,
  1. robotnik wykwalifikowany/konserwator obowiązany jest:
  1. wykonywać prace gospodarcze i konserwatorskie możliwe do wykonania we własnym zakresie,
  2. utrzymywać w czystości otoczenie przedszkola,
  3. zamiatać i odśnieżać przynależny do przedszkola odcinek ulicy i chodnika,
  4. utrzymywać w czystości ogródek przedszkolny, podlewać zieleń w ogródku,

  1. Wszyscy pracownicy przedszkola zobowiązani są do:
  1. wykonywania wszelkich czynności poleconych przez dyrektora przedszkola, które wynikają z potrzeb placówki,
  2. troszczenia się o mienie placówki,
  3. nieujawniania opinii w sprawach przedszkola osobom nieupoważnionym
    i niezatrudnionym w przedszkolu z wyjątkiem władz oświatowych i upoważnionych czynników społecznych,
  4. przestrzegania dyscypliny służbowej polegającej na:
  1. realizowaniu pełnych godzin pracy wyznaczonych w harmonogramie, nie spóźnianiu się do pracy i nie opuszczaniu stanowiska pracy przed wyznaczonym czasem,
  2. codziennym podpisywaniu listy obecności,
  3. usprawiedliwianiu u dyrektora przedszkola nieobecności w pracy w ciągu 2 dni,
    1. wykonywaniu pracy sumiennie i skrupulatnie,
    2. zgłaszaniu zaistniałych szkód w sprzęcie,
    3. nie wynoszeniu potraw, żywności przeznaczonej do konsumpcji własnej,
    4. czystym i nienagannym ubiorze na terenie przedszkola,
    5. poddawaniu się okresowym badaniom lekarskim, stanowiącym podstawę do przyjęcia i wykonywania pracy.
  1. Wszyscy pracownicy przedszkola są odpowiedzialni za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci. Każdy pracownik jest zobowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa.
  2. Każdemu pracownikowi powierza się określony zakres obowiązków. Postanowienia szczegółowe dla poszczególnych stanowisk pracy są opracowane i zamieszczone w teczkach akt osobowych każdego pracownika.



§ 12

  1. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece jednego lub dwóch nauczycieli, zależnie od czasu pracy oddziału i realizowanych zadań oraz możliwości organizacyjnych przedszkola
  2. Po rozpatrzeniu uwag, próśb i interwencji rodziców, organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny ostateczna decyzję o powierzeniu nauczycielowi prowadzenie oddziału podejmuje dyrektor, kierując się:
  1. dobrem dziecka,
  2. zapewnieniem dobrego imienia nauczycielowi i przedszkolu,
  3. zapewnieniem zgodnej i demokratycznej współpracy z rodzicami.

§ 13

  1. Nauczyciel w swoich działaniach wychowawczo - dydaktycznych i opiekuńczych ma za zadanie kierowanie się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie i bezpieczeństwo, a także szanowanie godności osobistej wychowanka.
  2. Nauczyciel wspiera rozwój i aktywność poznawczą dziecka nastawioną na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturalnej i przyrodniczej, wzbogaconej o zasób jego własnych doświadczeń.
  3. Nauczyciel prowadzący pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą jest odpowiedzialny za jej jakość i wyniki.
  4. Do zadań nauczyciela należy w szczególności:
  1. planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialność za jej jakość i efekty, a w szczególności:
    1. realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
    2. dbałość o życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu ze szczególnym uwzględnieniem wycieczek, spacerów i pobytu dzieci na powietrzu
    3. tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania,
    4. przeprowadzenie badania gotowości do nauki w szkole ( diagnoza przedszkolna) w ostatnim roku pobytu dziecka w przedszkolu;
    5. prowadzenie zajęć wspomagania i korygowania rozwoju tych dzieci, które tego wymagają po diagnozie przedszkolnej;
    6. indywidualizację oddziaływań w stosunku do poszczególnych wychowanków
    7. wprowadzanie zmian do swojej pracy, poszukiwanie nowych pomysłów wzmacniających aktywność dziecka i jego zainteresowania,
    8. czynny udział w zajęciach muzycznych (rytmika), współdziałanie z prowadzącym i wspomaganie dzieci wymagających pomocy,
    9. współdziałanie nauczycielek pracujących w jednej grupie,
    10. opieka doświadczonych nauczycieli nad młodszymi poprzez prowadzenie zajęć koleżeńskich i wspólne rozwiązywanie problemów dydaktycznych występujących w placówce,
  1. ustawiczne samokształcenie i doskonalenie zawodowe poprzez:
  1. udział w kursach, konferencjach metodycznych i zespołach samokształceniowych oraz problemowych,
  2. udział w spotkaniach z różnymi specjalistami w formie seminariów, wykładów lub zajęć o charakterze warsztatowym,
  3. czytanie na bieżąco literatury fachowej wiążącej się z problematyką rozwoju
    i edukacji dzieci w wieku przedszkolnym.
  1. prowadzenie na bieżąco dokumentacji pedagogicznej oddziału zgodnie z obowiązującymi przepisami:
    1. dziennika zajęć,
    2. arkuszy obserwacji i diagnozy pedagogicznej,
    3. miesięcznych planów pracy z dziećmi,
    4. zeszytów zabaw i ćwiczeń ruchowych, jeśli nauczycielki stosują w pracy zestawy własne,
    5. planów współpracy z rodzicami,
    6. dokumentacji własnego rozwoju zawodowego,
    7. dzienników zajęć indywidualnych.
  1. prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie indywidualnego procesu rozwojowego poszczególnych wychowanków i zabezpieczenie ich potrzeb rozwojowych (w tym gromadzenie danych dla potrzeb ewentualnej wczesnej interwencji specjalistycznej),
  2. objęcie diagnozą pedagogiczną dzieci w wieku 5 lat.
  3. odpowiedzialność za stan powierzonego mienia przedszkolnego, sal zajęć, pomocy dydaktycznych,
  4. współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną, zdrowotną i inną oraz z osobami prowadzącymi zajęcia dodatkowe,

  1. Zasady współpracy z rodzicami:
  1. rodzice i nauczyciele oraz dyrektor przedszkola współdziałają systematycznie w sprawach dotyczących wychowania i kształcenia dzieci,
  2. współdziałanie ma na celu stworzenie optymalnych warunków rozwoju wychowankom oraz podnoszenie jakości pracy placówki,
  3. rodzice mają prawo do:
  1. znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i z planu pracy przedszkola, z którymi zapoznawani są przez dyrektora i nauczycieli na pierwszym zebraniu dla rodziców organizowanym w roku szkolnym,
  2. znajomości tematów i treści planów miesięcznych w danym oddziale, z którymi zapoznawani są w trakcie zebrań grupowych i na bieżąco poprzez gazetki oddziałowe prowadzone przez nauczycielki,
  3. rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowań i rozwoju poprzez:
      1. uzyskiwanie od nauczycielki bezpośredniej informacji na temat postępów edukacyjnych dziecka, jego sukcesów i trudności oraz przejawianych zachowań, zarówno pozytywnych jak i niewłaściwych,
      2. obserwowanie własnego dziecka, na tle grupy, w trakcie dni i zajęć otwartych organizowanych przez nauczycielki,
      3. zaznajomienie z wynikami indywidualnej obserwacji dziecka i diagnozy przedszkolnej,
  4. udostępnianie kart pracy dziecka i teczki jego prac plastycznych.

  1. Przedszkole oczekuje od rodziców:
  1. bieżącej i rzetelnej informacji na temat dziecka,
  2. terminowego regulowania opłat,
  3. przestrzegania ustaleń organizacyjnych placówki
  4. kultury zachowań w różnych sytuacjach na terenie placówki

  1. Tryb składania skarg i wniosków:
  1. skargi i wnioski dotyczące nieprzestrzegania praw dziecka, organizacji pracy przedszkola, jakości usług świadczonych przez przedszkole przyjmuje dyrektor w formie pisemnej lub ustnej.
  2. w przypadku zgłoszenia skargi lub wniosku w formie ustnej dyrektor sporządza notatkę, którą podpisuje wnoszący skargę lub wniosek.
  3. w notatce zamieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię i nazwisko i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy.
  4. Dyrektor potwierdza wniesienie skargi lub wniosku jeżeli zażąda tego wnoszący.
  5. skargi lub wnioski nie zawierające imienia nazwiska oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
  1. Stałe formy współpracy z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są zgodnie z § 3, ust. 11 niniejszego statutu.








WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA

§ 14

  1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wielu od 3 do 5 lat z zastrzeżeniem ust 2.
  2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach w przypadku wolnych miejsc dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2.5 roku. Decyzje
    o przyjęciu do przedszkola 2.5-letniego dziecka podejmuje dyrektor, a uzasadnieniem w tym wypadku może być:
  1. sytuacja rodzinna dziecka (np. dziecko z rodziny patologicznej, które powinno jak najwięcej czasu spędzać poza domem),
  2. sytuacja prawna dziecka (np. adopcja, rodzina zastępcza),
  3. sytuacja materialna rodziny,
  4. szybki, intensywny rozwój dziecka.
  1. Dzieci 5 - letnie obywają w przedszkolu roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne. Rodzice (opiekunowie) dziecka są zobowiązani dopełnić czynności zgłoszenia dziecka i zapewnić jego regularne uczęszczanie
  2. Dyrektor przedszkola kontroluje spełnianie przez dziecko 5 - letnie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poprzez egzekwowanie usprawiedliwienia przez rodziców nieobecności dziecka w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50%.
  3. Niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
  4. Dziecko, które posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i uczęszcza do przedszkola , może w nim przebywać powyżej 5 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.
  5. Do przedszkola dzieci są przyjmowane zgodnie z Regulaminem Rekrutacji
    (załącznik nr 6).
  6. Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
  1. zabawy i działania w bezpiecznych warunkach,
  2. opieki, taktu, cierpliwości, życzliwości i pomocy ze strony całego personelu placówki
    jak i wszystkich osób przebywających na jej terenie,
  3. przebywania w spokojnej, pogodnej atmosferze z wykluczeniem pośpiechu,
  4. rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań, możliwości i potrzeb,
  5. wyboru zadań i sposobów ich rozwiązania, współdziałania z innymi,
  6. możliwości zgłaszania własnych pomysłów i inicjatyw,
  7. nagradzania wysiłku i osiągnięć,
  8. badania i eksperymentowania,
  9. doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami
    bezpieczeństwa),
  10. żnorodnego działania, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym
    otoczenia,
  11. codziennego pobytu na powietrzu, o ile pozwalają na to warunki pogodowe,
  12. korzystania z zajęć korekcyjnych, terapii logopedycznej i innej specjalistycznej, jeśli
    takiej potrzebuje a placówka jest w stanie ją zorganizować,
  13. formułowania i wyrażania własnych poglądów i ocen, zadawania trudnych pytań (na
    które powinno uzyskać rzeczową, zgodną z prawdą odpowiedź),
  14. ciągłej opieki ze strony nauczyciela,
  15. snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
  16. zdrowego jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione,
  17. nauki regulowania własnych potrzeb zgodnie z zasadami współżycia społecznego.

  1. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:
  1. poszanowania nietykalności cielesnej innych dzieci i dorosłych,
  2. poszanowania godności osobistej innych dzieci i dorosłych,
  3. stosowania się do przyjętych umów obowiązujących całą grupę i ustalonych przez
    dzieci wspólnie z nauczycielką,
  4. ączania się do prac porządkowych w sali (w ogrodzie) po zajęciach lub zabawie,
  5. stosowania zasady „nie rób drugiemu co tobie nie miłe”,
  6. uczestniczenia w zajęciach dodatkowych które dla niego wybrali rodzice
    jednakże pod warunkiem wyrażenia przez dziecko chęci uczestniczenia w tych zajęciach.

  1. Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy uczęszczających do Przedszkola w następujących przypadkach:
  1. zalegania z odpłatnością za Przedszkole powyżej 2 okresów płatniczych, płatniczych w przypadku dziecka pięcio-letniego może podjąć decyzję o skróceniu czasu pobytu do 5 godzin dziennie w ramach realizacji podstawy programowej,
  2. nieobecności dziecka ponad jeden miesiąc bez poinformowania Przedszkola o przyczynie tej nieobecności,
  3. ze względu na zachowanie dziecka uniemożliwiające zapewnienie jemu lub innym dzieciom bezpieczeństwa i niepodjęcie przez rodziców współpracy zmierzającej do rozwiązywania problemu (np. podjęcia terapii) lub wykorzystane zostały wszelkie możliwości zmiany tej sytuacji,
  4. nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego Statutu.
  1. W przypadku zamiaru skreślenia dziecka z listy wychowanków w sytuacji opisanej w pkt 10 ust. c dyrektor zobowiązany jest podjąć następujące działania:
  1. zawiadomić rodziców na piśmie o konieczności podjęcia współpracy
    z Przedszkolem w zakresie korekcji zachowań dziecka,
  2. zaproponować rodzicom i dziecku odpowiednią pomoc,
  3. zawiadomić organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny o zaistniałym problemie oraz o zamiarze skreślenia dziecka z listy przedszkolaków,
  4. zawiadomić rodziców o podjętej decyzji na piśmie.
  1. Skreślenie z listy wychowanków nie dotyczy dziecka odbywającego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.

  1. W przypadku zgłoszenia przez rodziców, na piśmie, prośby o skreślenie dziecka z listy
    wychowanków, decyzję o skreśleniu podejmuje dyrektor przedszkola; skreślenie następuje zawsze 1-go następnego miesiąca.


§ 15

  1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.





POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 16

  1. Niniejszy statut reguluje organizację i zakres działania przedszkola.
  2. Traci moc statut przedszkola zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia
    12-09-2013 r.
  3. Statut Przedszkola „Kajtek” wchodzi w życie z dniem podjęcia uchwały dnia
    26.08.2015 r.